Onderzoek en Resultaten Betreffende het Parkeerbeleid van Hilversum

Het parkeerbeleid van de gemeente Hilversum, en met name de geplande uitbreiding van het gereguleerde parkeren naar de buitenring van de stad, is door de gemeente opgesteld zonder de noodzakelijke zorgvuldigheid, objectieve onderbouwing en adequate participatie van de betrokkenen. Uit het Woo-verzoek en verschillende andere documenten blijkt dat het beleid is gebaseerd op gebrekkige gegevens en een gebrek aan transparantie. Hieronder worden de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek gepresenteerd en worden de tekortkomingen van het parkeerbeleid gedetailleerd uiteengezet.

1. Onzorgvuldige Totstandkoming van het Parkeerbeleid

Het parkeerbeleid in Hilversum werd in 2023 vastgesteld, echter, het proces tot het totstandkomen van dit beleid vertoonde aanzienlijke tekortkomingen. Uit de documenten verkregen via het Woo-verzoek blijkt dat de gemeente geen adequate participatie heeft georganiseerd en dat het beleid werd gepresenteerd zonder gedegen onderzoek naar de werkelijke parkeerdruk in de stad. Dit heeft geleid tot de invoering van een regeling die niet voldoende is onderbouwd en die, in veel gevallen, niet in lijn is met de feitelijke situatie op de grond.

Misleidende communicatie: De gemeente heeft in haar communicatie naar bewoners en andere belanghebbenden een vertekend beeld gegeven van het participatietraject. De gemeente gaf de indruk dat er een breed gedragen proces van consultatie en afstemming was, terwijl dit in werkelijkheid veel minder substantieel was dan werd voorgesteld. Dit roept vragen op over de transparantie van het besluitvormingsproces.

Geen objectieve data: Er werd geen objectieve, cijfermatige onderbouwing gepresenteerd voor de beweringen van de gemeente over de parkeerdruk in Hilversum. In plaats daarvan werd de problematiek enkel gebaseerd op algemene aannames over de ervaren druk. Dit is bijzonder problematisch, aangezien beleidsmaatregelen zoals de uitbreiding van betaald parkeren doorgaans alleen gerechtvaardigd kunnen worden door middel van gedegen, meetbare data over de daadwerkelijke parkeerdruk.

2. Gebrek aan Cijfermatige Onderbouwing van de Parkeerdruk

Een van de grootste tekortkomingen van het parkeerbeleid is het ontbreken van een grondige, cijfermatige analyse van de parkeerdruk voordat het beleid werd vastgesteld. Pas bijna een jaar na de vaststelling van het beleid, op 24 april 2024, werd de opdracht voor een parkeerdrukmeting uitbesteed aan Trajan B.V. De meting werd in juni 2024 uitgevoerd en de resultaten werden pas medio juli 2024 gepresenteerd. Dit betekent dat het beleid gebaseerd is op aannames en een gebrek aan feitelijke gegevens, terwijl het pas maanden na de vaststelling daadwerkelijk werd onderbouwd door een meting.

Enige parkeerdrukmeting: De parkeerdrukmeting uitgevoerd door Trajan B.V. is tot op heden de enige parkeerdrukmeting die de gemeente Hilversum heeft uitgevoerd in het uitbreidingsgebied. Dit maakt de resultaten van deze meting van groot belang voor het onderbouwen van het beleid. De meting vond plaats in de zomer van 2024 en werd gepresenteerd in een rapport dat de werkelijke situatie met betrekking tot de parkeerdruk beschreef. Deze meting heeft pas plaatsgevonden nadat de gemeenteraad akkoord was gegaan met de uitbreiding van het betaald parkeren.

Gemiddelde parkeerdruk: Uit het rapport bleek dat de gemiddelde parkeerdruk in het gehele onderzochte gebied niet boven de 85% uitkwam, wat volgens de gangbare normen niet als problematisch wordt beschouwd. Dit is een cruciaal punt, omdat de gemeente in haar communicatie had gesuggereerd dat er sprake zou zijn van een aanzienlijke parkeerdruk die een uitbreiding van gereguleerd parkeren zou rechtvaardigen. De meting weerlegt dit echter, aangezien er in ruim 75% van de straten geen sprake was van parkeerdruk. Er dient daardoor maatwerk plaats te vinden en geen algehele aanpak.

3. De Afwezigheid van Een Duidelijke Norm voor Parkeerdruk

De gemeente heeft in haar antwoorden op het Woo-verzoek verklaard dat er geen vastgestelde norm of kwantitatieve definitie is voor wat zij als "acceptabele parkeerdruk" beschouwt. Dit is een opmerkelijk en zorgwekkend antwoord. Het ontbreken van een duidelijke norm betekent dat er geen objectieve maatstaf bestaat om te beoordelen of de parkeerdruk in een gebied als problematisch wordt beschouwd. Zonder zo'n maatstaf is het onmogelijk om een valide en rechtvaardig beleid te ontwikkelen.

Wat is een acceptabele parkeerdruk?: Volgens de experts op het gebied van mobiliteit wordt algemeen aangenomen dat een parkeerdruk van 85% als de grens wordt beschouwd, waarbij het aantal beschikbare parkeerplaatsen zo schaars wordt dat zoekverkeer onaanvaardbaar toeneemt en parkeerders vaker geneigd zijn om fout te parkeren. Het bedrijf Trajan B.V. heeft deze grens in haar rapport gehanteerd. De parkeerdruk in Hilversum bleek echter ruim onder deze drempel te liggen, wat de vraag oproept waarom de gemeente doorging met het uitbreiden van betaald parkeren.

4. Resultaten van de Parkeerdrukmeting: Wat De Meting Aantoont

De parkeerdrukmeting die in 2024 werd uitgevoerd, toont aan dat de situatie in Hilversum anders is dan wat door de gemeente werd voorgesteld. De uitkomst van de meting toont aan dat de gemiddelde parkeerdruk in het onderzochte gebied tussen de 62,3% en 80,1% ligt, wat niet wordt beschouwd als een problematische parkeerdruk. Dit blijkt uit de volgende belangrijke bevindingen:

Geen parkeerdruk in de meerderheid van de straten: In meer dan 75% van de straten was er geen sprake van parkeerdruk. Dit betekent dat de parkeermaatregelen die door de gemeente zijn ingesteld, zoals de uitbreiding van betaald parkeren, niet gerechtvaardigd zijn door de werkelijke situatie. Er is geen bewijs dat er in het grootste deel van het gebied sprake is van een parkeerprobleem.

Laag overdag, hoog 's avonds en 's nachts: De parkeerdruk is overdag laag, wat betekent dat er voldoende parkeermogelijkheden zijn voor de bewoners van Hilversum wanneer zij thuis zijn. De druk neemt echter toe in de avond en met name 's nachts, wanneer bewoners thuis zijn en hun voertuigen parkeren. Dit is te wijten aan het feit dat Hilversum een bovengemiddelde forenzenstad is, waar bewoners vaak hun auto nodig hebben voor woon-werkverkeer. De parkeerdruk in de avonduren is dus het gevolg van het gebruik van parkeerruimte door bewoners, niet door extern verkeer.

5. Wat Betekenen Deze Bevindingen?

De eenvoudige conclusie die uit deze bevindingen kan worden getrokken, is dat er geen sprake is van een structureel parkeerprobleem in het grootste deel van het uitbreidingsgebied. De gemeenten hebben geen bewijs gepresenteerd dat de parkeerdruk een probleem vormt dat met de voorgestelde maatregelen opgelost kan worden. In plaats daarvan blijkt dat de parkeerdruk vooral een probleem is in een klein aantal straten, waar simpelweg niet genoeg parkeerplaatsen beschikbaar zijn om te voldoen aan de behoeften van de bewoners.

Betaald parkeren is niet de oplossing: Gezien de bevindingen van de parkeerdrukmeting, is het duidelijk dat betaald parkeren overdag geen oplossing biedt voor de parkeerdruk. Bovendien blijkt dat de avond- en nachtelijke parkeerdruk niets oplost voor het structurele probleem van te weinig parkeerplaatsen. Het beleid is onterecht en heeft geen effect op het verlagen van de parkeerdruk of het verbeteren van de leefbaarheid.

Kostenverhogend voor bewoners: Het beleid verhoogt de kosten voor de bewoners van Hilversum, zonder dat het daadwerkelijk bijdraagt aan het oplossen van de parkeerdruk of de leefbaarheid. De gemeente heeft ingestemd met een beleid dat niet is onderbouwd en waarvan nu blijkt dat het disproportioneel is. Het vervelende is dat de gemeenteraad heeft besloten om de parkeervoorzieningen aan te schaffen en gecontracteerd.

6. Aanbevelingen voor de Gemeente Hilversum

Gezien de nieuwe informatie die nu beschikbaar is, zou de gemeente het huidige beleid en de uitbreiding daarvan onmiddellijk moeten opschorten. Er dient samen met mobiliteitsexperts, bewoners en andere belanghebbenden grondig onderzocht te worden wat de werkelijke oorzaken van de parkeerdruk zijn en welke maatregelen daadwerkelijk een structurele oplossing bieden. Betaald parkeren is in dit geval geen oplossing, en er zijn andere, effectievere maatregelen nodig.

Herziening van het beleid: De gemeente moet het huidige beleid heroverwegen en de uitbreiding van het betaalde parkeergebied tijdelijk "on hold" zetten totdat er een objectief en goed onderbouwd plan is dat de werkelijke parkeerproblematiek adresseert.

Inzet van alternatieve maatregelen: Er moeten alternatieve maatregelen worden onderzocht die beter passen bij de werkelijke situatie, zoals het verbeteren van de infrastructuur, het bevorderen van andere vormen van vervoer en het stimuleren van mobiliteitshubs voor forenzen.

7. Conclusie

Het huidige parkeerbeleid in Hilversum is gebaseerd op onvoldoende onderbouwing en onterechte aannames over de parkeerdruk in de stad. De gemeente heeft de belangen van de bewoners niet adequaat meegenomen en het beleid is niet rechtmatig. Er is geen urgent parkeerprobleem dat de uitbreiding van betaald parkeren rechtvaardigt. Het is van groot belang dat de gemeente haar beleid heroverweegt, met experts en belanghebbenden samenwerkt en maatregelen ontwikkelt die daadwerkelijk bijdragen aan een structurele oplossing van de parkeerdruk in Hilversum.